"Soms heb je iemand die het systeem door en door kent en precies weet wat hij moet zeggen. Dat is moeilijk te doorbreken. Ik maak nu gebruik van ervaringsordening. Soms doe ik net wat anders dan hij verwacht. Dan maak ik gebruik van zijn dominante deel. Ik houd hem wel in de gaten. We herstellen de harmonie voor hij weggaat, anders krijg je probleemgedrag."
Timmers Ervaringsordening
GESPREK 1

Weten wat te doen

Waarom gaat het met deze jongere steeds opnieuw mis? Hoe lang blijf ik praten; wanneer grijp ik in? Hoe voorkom ik dat ik me door mooie praatjes om de tuin laat leiden? Wat heeft mijn cliënt nodig van mij? Vragen die je als hulpverlener tegenkomt, en waarop het antwoord lastig te vinden kan zijn. Ervaringsordening geeft je de informatie die je nodig hebt.

Effectief hulp verlenen!

Ervaringsordening is een manier om effectief om te gaan met andere mensen. Professionele kennis van ervaringsordening betekent dat u in staat bent om een goede inschatting te maken van de achterliggende motivatie van gedrag of beleving. Daarop inspelen is cruciaal voor het slagen van een hulpverleningstraject.
Met de vier vragen reikt de theorie van de ervaringsordening een bril aan die altijd te gebruiken is. Deze bril geeft helder zicht op de situatie, waardoor worden oplossingen sneller worden gevonden én op de juiste manier verwoord kunnen worden – in aansluiting op de cliënt.
Met deze vragen in het achterhoofd, heeft de hulpverlener meer invloed op het proces. De kwaliteit van de co-regulatie kan in kaart worden gebracht en verbeterd. Aansluiten bij de ordening van de cliënt leidt tot gedeeld begrip, zonder dat u zich als hulpverlener anders hoeft voor te doen dan u bent. Daarmee is ervaringsordening een ondersteuning die u in kunt zetten bij elke andere methode of werkwijze. De kwaliteit van de hulpverlening neemt hierdoor toe.
Door het eenduidig begrippenkader van ervaringsordening komt professionele uitwisseling van ideeën en argumenten tot haar recht. De zorg kan worden verantwoord en onderbouwd op een manier die aansluit bij de cliënt en niet alleen bij de regelgeving. Voor hulpverleners leiden de handvatten van ervaringsordening tot (nieuw) enthousiasme en plezier.

Lees hier meer over de trainingen die Teo aanbiedt.